GOTHIC QUIZZZZzzzzzz
V minulém roce jsem na webzinu PAYO započal rozbor gothicrockových alb s
hudebním publicistou Petrem Korálem a nyní předkládám rozšířenou verzi, do které
vstoupil R.X. Thámo z hudebního projektu BRATRSTVO LUNY. Rozbor poslouží
především těm fanouškům, kterým základy tohoto stylu prozatím unikly...
THE SISTERS OF MERCY - The First, Last And Always
R.X. Thámo: Úvodem musím předeslat, že jsem se marně snažil z úkolu
seslaného na má bedra slovutným hospozínským Drákulou ALLem vykroutit. Nic mně
nebyly platné doušky o nekompetentnosti a neodbornosti… Nejsem kazotvůrcem a ani
se neberu příliš vážně na to, abych nedokázal prásknout něco z arzenálu
vlastních emocí a přiznat, že „všechno“ zkrátka neznám. Vždyť kdo jiný by měl o
svém záměru vědět více, než kreativní undergroundový hudební publicista… Ctěný
brachu z temnot hospozínských, zvedám tvou, v mnoha soubojích zpátky vydobytou,
rukavici a budu doufat, že se ctí obstojím
.
Sestry milosrdné patří ke klenotům mé sbírky originálních nosičů. Album je to
temné a řízné, z mnoha songů mě i po letech stále mrazí. Název úvodní skladby
budiž trefnou metaforou pocitu, který se pravidelně dostavuje při poslechové
konzumaci ansáblu Maestra Andrew Eldritche – BLACK PLANET!
Petr Korál: Naprosto stěžejní, zásadní, kultovní a já nevím jaké ještě
dílo tzv. gothic rocku, které v podstatě tento žánr definovalo. Skladby jako „Walk
Away“,“ No Time To Cry“ a další jsou prostě klasiky, blyštivé perly na
potemnělém gotickém rouše... Od Sisters mám rád v podstatě všechno, i jejich
poslední řadové album – pohříchu teprve třetí v pořadí – „Vision Thing“, třebaže
s gotickým rockem už nemělo moc společného. Mimochodem, od jeho vydání uteklo už
17 let a žádná novinka pořád na obzoru. A pak že se s novou deskou sere jenom
Axl Rose a „jeho“ GUNS N'ROSES…
XIII.STOLETÍ - Amulet
R.X. Thámo: Srdce mé zaplesalo po zprávě, že 19.4. 2008 se po
čtyřletém mlčení vrátí česká gothická legenda na pódium! Stane se tak při oslavě
pátých narozenin shopu Nosferatu. NOSFERATU NIGHT je název festivalové nášupu
plného delikates, který se uskuteční v pražském klubu MATRIX. XIII.STOLETÍ patří
mezi mé nejsrdečnější kapely . . . nemám od žádné jiné kapely tolik různých
raritních demáčů, videokazet, DVD i originálních nosičů cédéček . . . Za žádnou
jinou českou kapelou jsem necestoval na zahraniční koncert . . . Tvorba Petra
Štěpána mě provází životem již pěknou řádku let, a ač nejsem žádný fanatik,
určitou závislost na dávkách temného jihlavského živlu přiznávám…
V dlaních pevně sevřený „Amulet“ mám a budu věřit, že nejen koncerty, ale i nové
nahrávky od legendy žánru nás čekají! . . . „Kníže temnoty“, „Oheň v kruhu“
rozdmýchal a spolu s „Justýnou“ jako „Bytosti“ v lůně „Transylvanie“ , které
netíží „Hororový sen“, pozvedli číše své na „Růže a kříž“ a na „Tělo na kříži“
vzpomněli. „Demoniac“!
Petr Korál: Taky zásadní nahrávka, ale v rámci české gotické scény.
Nejradši od XIII. STOLETÍ sice mám „trojku“ „Nosferatu“, na níž pánové zdravě
přitvrdili, ale debut je prostě debut, touhle nahrávkou je odkojena spousta
zdejších gothic fans a jak se říká, o chuti mateřského mléka se nediskutuje...
Navíc třeba píseň „Justina“ je opravdový kult! XIII. STOLETÍ byla první
opravdová gotika u nás a vzpomínám, jak jsem z nové hudební inkarnace bratří
Štěpánů, bývalých nekompromisních punkerů, byl takříkajíc na větvi, když jsem ji
poprvé slyšel (nulté demo „Nová Drákulománia“ z roku 1989) a viděl (koncert v
roce 1991).
THE MISSION - Aura
R.X. Thámo: Album, které plyne jako horská říčka a hladí jako vánek,
který z Karpat polibek přináší! Souznění názvu kapely a jména alba přesně
odpovídá emocím vyvolávaným v nitru posluchačovi duše. U mě to tedy tak funguje
. . . Vivat Wayne Hussey!
Petr Korál: To už je na mne trošku velká novota. Slušná, ale v podstatě
ničím překvapující deska. Raným albům MISSION ještě z 80. let, především snímkům
„God’s Own Medicíne“ a „The First Chapter“, se těžko může vyrovnat. Kytarista a
zpěvák Wayne Hussey je ale každopádně velká osobnost, což už před THE MISSION
dokázal v THE SISTERS OF MERCY nebo v neprávem pozapomenutých DEAD OR ALIVE.
FIELDS OF THE NEPHILIM - Dawnrazor
R.X. Thámo: ...Tesklivá harmonika zakvílí notoricky známou melodii z
kultovního filmu „Tenkrát na západě“ a husí kůže potáhne schránku mých tělesných
ostatků věznících duši, která by o závod letěla královstvím Noci vystavěného z
čarokrásných tónu dle architektů dekadentního smýšlení pod vedením Carla McCoye
– kovboje který ukradl srdce nejedné půvabné pistolnici… Co říci více? Klenot
mezi klenoty!
Petr Korál: Další klasický počin anglického gotického rocku, a tím je
řečeno téměř vše. Osobně se ale k téhle desce příliš nevracím, s odstupem času
mě trošku nudí a radši si pustím třeba album „Zoon“, které šéf FIELDS OF THE
NEPHILIM Carl McCoy vydal v roce 1996 pod hlavičkou THE NEPHILIM a byl to
vpravdě nehorázný nářez, který se nebojím označit jako gothic metal či gothic
thrash.
LACRIMOSA - Fassade
R.X. Thámo: Již obal „Fassade“ navozuje tu správnou atmosféru. Mám rád,
když kapela působí i opticky na jedničku. Spolek Lacrimosa jsou v tomto
skutečnými mistry. Poetika dýchá nejen z obalů jednotlivých cédéček, ale i
bravůrně zpracovaných internetových stránek. A co teprve LIVE prezentace. To už
je …no, přišlo mi na jazyk slovo …extáze! Viděl jsem Tilovu bandu na loňském
festivalu Woodstage v Německu a překonali mé očekávání, v pozitivním slova
smyslu mě posadili na prdel!… Nechtěl bych dělat mezi jednotlivými studiovými
počiny rozdíly, jsou pro mě všechny nádherné a je mi celkem jedno, do které
škatulky hudební odnože je hudební pisálci zařazují . . . Toto hudební těleso
řadím mezi své největší oblíbence.
Petr Korál: Mám tuhle německou partu moc rád, protože podle mne posunula
tradiční gothic rock trošku jinam (mj. blíž ke klasické hudbě na jedné straně a
k metalu na straně druhé), aniž by ovšem popřela základní atributy žánru. Líbí
se mi v podstatě všechny její nahrávky včetně „Fassade“. Za stěžejnější ovšem
považuji o něco starší nahrávky už z devadesátých let jako jsou „Inferno“ nebo „Stille“.
DEINE LAKAIEN - White Lies
R.X. Thámo: Sakra, kde brát slova stále větší a větší chvály! Až loni na
koncertě v Drážďanech se mi podařilo sehnat originální nosič – dovolím si říct,
že z TOP 5 alb mého dosavadního života! Balady, které toto cédéčko obsahuje s
nezaměnitelnou melodičností a uhrančivým přednesem Alexandera Veljanova, jsou
opravdovým pokladem, jehož leskem se tak nemarnotratně těším. Těžko si umím
představit romantičtější večer než se zapálenou svící, pohárem vína, roztouženým
protějškem za tónů „bílejch lží“, které nedokáží být jen doprovodnou kulisou . .
Lokajové vystoupí jako hvězdy večera na letošním Castle Party v Bolkowě. Vy
nerozhodní, přestaňte váhat!
Petr Korál: Tak tuhle kapelu jsem nikdy neposlouchal, možná moje chyba...
GARDEN OF DELIGHT - Symbolism Alive
R.X. Thámo: Konečně mohu emocionálně zvolnit. Klasický gothic rock ve
stylu FIELDS… nikoho neurazí. Na Castle Párty jsem se s nimi potkal poprvé a
zněli moc fajn. Takoví klasikové gothic rocku . . . V září zavítají do Prahy,
tak určitě zajdu . . .
Petr Korál: Podle mne trošku přeceněná záležitost, příliš mě to nebaví.
INKUBUS SUKKUBUS - Supernature
R.X. Thámo: Bohužel toto album neznám.
Petr Korál: Kapelu i desku znám jen podle názvu...
CLAN OF XYMOX - Hidden Faces
R.X. Thámo: Je znát, že autor kvízu ALL je pravidelným návštevníkem
Castle Party. COX jsem zde LIVE sledoval dvakrát. Jejich nevtíravá, potemnělá
muzika vás dostane do jiných sfér. Moc pěkně se tito holanďané poslouchají a to
i ze studiových počinů. Pro mě je jednoznačným šlágrem z jejich tvorby song „This
World“.
Petr Korál: Nesmírně interesantní a skrznaskrz originální záležitost,
tihle CLAN OF XYMOX! U nás jsou dost nedocenění. Doporučuji nejen tohle jejich
album...
PARADISE LOST - One Second
R.X. Thámo: Opět se vrátím na loňský Woodstage. Paradise Lost dostali
důvěru pořadatelů a propagavali zde své nové album „In Requiem“. Přiznám se bez
mučení, že jsem za Paradise Lost dýchal v časech „Shades of God“, „Icon“ a „Draconien
time“. Nemám problém se stylovým vývojem této anglické hudební stálice, jak
někdo říká „progresí“. Ani PL nemám potřebu obviňovat z kalkulu. …jsem se vrátil
od inventury cédétéky, devět originálních nosičů je nejlepší odpověď, jak o této
kapele smýšlím! One Second je zatraceně dobré album!
Petr Korál: Pro PARADISE LOST mám slabost v podstatě už od jejich prvního
alba „Lost paradise“ a následující desky „Gothic“, „Shades Of God“, „Icon“ a „Draconian
Times“ považuji za absolutní milníky doom metalové a neogotické scény. „One
Second“ představovalo ohromnou změnu, výrazný odklon od kytarového zvuku, a vím,
jaký s tím svého času měli fanoušci PARADISE LOST problém (mne nevyjímaje),
ovšem i dnes oceňuji odvahu vykročit někam jinam a posunout se. „One Second“
bylo na svou dobu velice novátorské a rozhodně povedené CD – zároveň ale
přiznávám, že jsem si ho už skoro deset let nepustil...
TIAMAT - Judas Christ
R.X. Thámo: Sympatický Švéd Johan Edlund patří rovněž do symbolického
panteonu mých vyvolených. „Judas Christ“ řadím na roveň nahrávkám „Prey“ a „A
deeper kind of slumber“. O nějakou tu pidi laťku výše stojí „Wildhoney“… Když
tento skandinávský koktejl domíchám DVD „Church of Tiamat“ a klipem klipů dějin
hudebního průmyslu vyhlásím „Gaiu“, tak máme nad slunce jasno…;-)
Petr Korál: TIAMAT, to je pro mne především naprosto geniální deska „Wildhoney“
z roku 1994, jedna z vůbec nejúchvatnějších nahrávek za celá 90. léta nejen v
metalovém ranku. Vše, co přišlo po ní, nebylo zlé, ale na „Wildhoney“ už to
prostě nemá a TIAMAT toto své megadílo těžko někdy překonají. „Judas Christ“ mě
baví svou pestrostí, je to podařené dílko, ale... viz předcházející věta, nechci
se opakovat.
SIOUXSIE AND THE BANSHEES – The Scream
R.X. Thámo: ... Možná ostuda, možná dar. Toto cédéčko mám připravené k
námluvám.
Petr Korál: Je to asi ostuda, ale já jsem kupodivu divoženku řečenou
Siouxsie nikdy moc neposlouchal a nemám doma jedinou její desku. Přitom
nahrávky, které jsem od ní občas někde zaslechl, se mi docela líbily...
TYPE O NEGATIVE - Bloody Kisses
R.X. Thámo: Tato nahrávka transatlantických depresátorů je skvělá.
Kolébání bolesti ze kterého se pozvolna rodí naděje, poezie smutku . . . černá
růže v rozjásaném záhonu všedních dnů, jejichž prázdnotu odhalí až očištění od
všech marnotratných pozlátek civilizace . . .
Petr Korál: Jednoznačně skvostné album, u nějž opět takzvaně není co
řešit. Ano, tohle byl v roce 1993, kdy vyšlo, zcela nový pohled na gotický rock!
(Pomíjím občasné výlety k hardcoru, jimiž i tady TYPE O NEGATIVE ještě
vzpomínali na svoji minulost). „Christian Woman“ a „Black No. 1“ dodnes považuji
za jedny z nejsugestivnějších pomalých písní, jaké kdy v ranku tvrdé hudby
vznikly.
BAUHAUS - Bela Lugosi´s dead (singl)
R.X. Thámo: „1*“ . . . nebudu dráždit Nemrtvého vzletnými slovy ...
Petr Korál: Nejslavnější píseň BAUHAUS „Bela Lugosi’s Dead“ samozřejmě
znám jak v originále, tak v různých coververzích – jednoduše znamenitá
záležitost! Jinak ovšem BAUHAUS téměř neznám a opět se možná ochuzuji, takže se
budu snažit to výhledově napravit. :-)
FADING COLOURS - Black Horses
R.X. Thámo: Polská tutovka jednoho kultovního festivalu! Projekt do
kterého je zapojena i organizační persóna festivalu v Bolkowě a místní hvězdný
DJ Leszek Rakowski. Leaderem seskupení „blednoucích barev“ je však půvabná paní
vystupující pod jménem De Coy. Urozenost francouzské šlechtické předpony je
vskutku na místě! . . . pragmaticky odcválám z uzemí „černých koní“, které nemám
na poslouchané k nahrávce o něco mladší a dokonalé -pojmenované „I´m scared of .
. .“. Je na ní obsažen i největší hit kapely orientálně laděná „Lorelei“. Vřele
doporučuji toto v končinách tuzemských nepříliš známe hudební těleso.
Petr Korál: Huh, tak tohle jde zcela mimo mne, neznám ani desku, ani
samotnou kapelu... :-(
CHRISTIAN DEATH - Only Theatre of Pain
R.X. Thámo: Nechci být sťat mečem neúcty k světové žánrové ikoně.
Přiznávám, že CHD nemám naposlouchané, nemám je v krvi . . . Už na mě některé
nahrávky čekají včetně té tebou žádané…
Petr Korál: Pro mě podobný případ jako DEINE LAKAIEN nebo INKUBUS
SUKKUBUS...
LOVE LIKE BLOOD - Snakekiller
R.X. Thámo: Bohužel tuto nahrávku nevlastním, nemohu ani jinak
„kličkovat“.
Petr Korál: Tahle parta už je mi známější, ale zase: nikdy jsem ji sám
nevyhledával a nějak mi neutkvěla výrazně v paměti, byť to, co jsem od ní
slyšel, znělo docela slušně...
THE DAMNED - Phantasmagoria
R.X. Thámo: Zlatý fond v oblasti hudby, kterou se zde zaobíráme! Skvělá,
dokonalá, famózní nahrávka! Asi před čtrnácti dny, kdy jsem si to svištěl přes
královské městečko Velvary, mě euforie vyvolaná touto nahrávkou stála 2 trestné
body, neboť jsem překročil stanovenou rychlost o 20 km/hod . . . Hodně silnou
inspiraci tímto albem cítím u XIII.století na jejich MC demu z roku 1991 „Vampir
songs for Agnes“. . . v pozitivním slova smyslu samozřejmě!
Petr Korál: Gotický punk? Proč ne! THE DAMNED byli – a svým způsobem
dodnes jsou – hodně ojedinělá záležitost a docela mne bavilo, když jsem ve světě
i u nás (jak v Čechách, tak na Slovensku – viz. třeba málo známé album Braňa
Alexe se skupinou SLOBODNÁ EURÓPA „This Is Punkrock From Transylvania“) narážel
na řadu skupin, které z THE DAMNED v jejich temnějším období v různé míře
čerpaly.
THE LAST DAYS OF JESUS - Songs From The Psycho TV
R.X. Thámo: Tato nahrávka mě baví poslouchat, ale zatím na to pravé
chycení za pačesy ještě čekám . . .
Petr Korál: Tuhle desku slovenských gotiků THE LAST DAYS OF JESUS dodnes
nemám, což mě docela mrzí. Nicméně jejich rané demonahrávky, které bych možná
ještě někde vyštrachal, mě vůbec neurážely, naopak!
SWITCHBLADE SYMPHONY - Serpentine Gallery
R.X. Thámo: Rovněž mě tato cd leží mezi věcmi na které se teprve chystám
. . .
Petr Korál: Vůbec neznám, nemohu sloužit...
…závěrem bych chtěl ještě podotknout, že jsem záměrně vybral alba souborů s různými hudebními kořeny. Krásné na tom všem je, že i přes rozdílnou minulost se tyto spolky dokázaly (a stále dokáží) vzájemně ovlivňovat a posluchače obohacovat zajímavými nahrávkami…
ALLeš