Geniální dílo...! / ?

Když jsem si nedáváno procházel svou sbírku CD, říkal jsem si: “sakra, to je desek?“. Ale kolik z toho kvanta je geniálních? Které nahrávky jsou úplně ten TOP ? Na tuto otázku jsem si nedokázal odpovědět, a proto jsem se na názory zeptal ostatních kompetentních lidí. Svou myšlenku jsem pak následně dotáhl do této podoby:

1) Domníváte se, zda je ještě možné ve stylové škatulce Hard And Heavy, vytvořit "geniální" dílo, jenž bude udávat chod rockových či metalových dějin?

2) Jaká hudební nahrávka minulosti, dle Vás, by si zasloužila označení - geniální ?

Zde je první série odpovědí. Ostatní budou následovat v dalším čase.....


George 13 (GALACTIC INDUSTRY)

Ano, stále je možno vytvořit ve škatulce Hard and Heavy geniální dílo, ovšem kdo to může takto hodnotit, když otázku vkusu a míry geniálnosti nelze nijak objektivně měřit, je na pováženou :-)

FARMER BOYS - The world is ours
 


Dejvy (DESPISE)

Udělit něčemu nálepku "geniální", není tak jednoduché - každý si totiž pod tímto pojmem představuje něco jiného - nebo jinak : každý z nás má jiná měřítka od kterých se může věc úžasná, báječná, nadčasová, brilantní či dech-beroucí přetavit na přívlastek geniální /bavím se v oblasti hudby/. Osobně si myslím, že nová hudba se samozřejmě může pyšnit tímto přívlastkem, nemůžeme to ale posoudit my - spíše generace nastupující. Pro nás zůstanou geniální kapely nahrávající své desky v 70tých, 80tých a 90tých letech. Ty prověřil zub času a my si je osvojili. Poznali je, pronikli do nich a naučili se v nich číst. Přesto si myslím že geniální nahrávky vznikají a je logické, že vznikat budou - možná to již ale nebudou geniální nahrávky pro nás ale pro ty "po nás".

Tak těch nahrávek bude samozřejmě povícero. Určitě je nalezneme v každém hudebním směru, odvětví - škatulce. Každý má ten svůj TOP 10 který se neustále mění, přesto ten letitý zůstává. Já za přelomové považuji vybrané desky od BEATLES, GOBLIN, ETNA, QUEEN, PINK FLOYD přes EXPLOITED, IRON MAIDEN, JUDAS PRIEST, SEPULTURA, ANATHEMA až po GOREFEST, OBITUARY, PESTILENCE, DEATH, NECROPHAGIST, DECREPIT BIRTH či BETWEEN THE BURIED AND ME, MNEMIC nebo MASTODON. Nesmím zapomínat ani na rock-pop, tady u mě bodují a vždy bodovali třeba KEANE, COLDPLAY, U2. Miluji tu husí kůži, která vám přebíhá po těle při pozorném poslechu té či oné desky. V některých nahrávkách si člověk uvědomí náznak geniality tvůrce, autora - chce to jen přemýšlet. Nestát se součástí konzumního stáda, ale hledat - bádat a posléze být odměněn objevem.
 


Poly (INSANIA)

Myslím, že JE to možné. Přestože úplně nezavrhuji názor, že v muzice už skoro všechno bylo řečeno, a to všechno se teď už jen omílá kolem dokola, současný vývoj ukazuje, že pořád ještě je tvrdý rock kam posouvat po zvukové a produkční stránce. A taky vidím velké možnosti v mísení vlivů a stylů.

Z tvrdého rocku? Dřív jsem za geniální považoval třeba "Ride the Lightning" od METALLICY. Dnes bych za převratné asi označil některá alba FAITH NO MORE, potom celý "Seattle", a v současnosti? Třeba nová deska KORN je ukázkou, že i dnes je ještě pořád prostor pro to udělat originální, zajímavou a přitom tvrdou muziku.
 


Olas (RHODIAN)

Ty máš ale starosti ve 13:47, asi volná hodina, co?
Pokud beru škatulku Hard And Heavy jako všeobecné označení tvrdé hudby, potom si myslím, že ano. Stále totiž platí, že se zde neobjevují dílka, která by byla jinaká po stránce hudebně teoretické (hlavně infuzí jazzu moc nevidím) a přitom všeobecněji stravitelná - to jsou totiž 2 stejně důležitá kriteria! Zkuste se podívat na definici slova geniální...Otázkou je, zda někdo chce takové album natočit. Těžko si v roce 2008 představuji něco takového bez perfektní produkce. A tady bude i kámen úrazu. I tvrdá hudba se totiž produkuje pro přísně střeženou cílovou skupinu a tomu je celý produkt podřízen. Další věcí je fakt, že kapely, které v dřívějších dobách měly slušný potenciál něco takového v budoucnu ještě vytvořit, vydávají desky, o kterých sami říkají: "natočili jsme album, které obsahuje to nejlepší ze zkušeností za celou naší kariéru." Bože! Kolikrát jsem tuto větu v posledním roce slyšel? Jako by se ji tvrdé kapely učily nazpaměť. A přitom se nejedná o nic jiného, než o vykrádání sebe sama, vždyť ty kapely točí úplně zbytečné desky! (s vyleštěným zvukem samozřejmě). A řešení? Bohužel, v tvrdé hudbě mnoho nenacházím, a tak se obracím více do popu a rocku, kde se něco ulovit dá - rozuměj - ne do toho otřesného česko / amerického mainstreemu, ale třeba do Japonska, Ruska a tak. Občas se najdou věci! Taky si s Polym z INSANIE občas posíláme svoje objevy...slovo geniální se mi totiž pojí i se slovem nové, originální a to je těžké hledat.

Hudební nahrávka minulosti? Pokud beru celou historii, mohu jmenovat několik alb, každé bylo ve své době zásadní a při splnění kvalit výjimečnosti tedy geniální. MEGADETH - So far, so god....., PRODIGY - The Fat of the land, NIRVANA- Nevermind, MASSIVE ATTACK – Mezzanine, PINK FLOYD - The Wall, GOLDFRAPP – Supernature, METALLICA - Master of puppets ...a určitě bych si vzpomněl na další, hlavně ta historická....
 


Honza Vaněk (OBLOMOV, PANYCHIDA)

Domnívám! Právě na něm pracujeme hehehe... :-))

Těch je strašně moc a není možné je všechny vyjmenovat. Momentálně mě napadá: AMORPHIS - Tales from the thousand lakes; AT THE GATES - Slaughter Of The Soul; ANATHEMA - Alternative 4; DARK TRANQUILLITY - The Gallery, PINK FLOYD - většina alb: DISSECTION - Storm Of The Lights Bane, IRON MAIDEN - všechno, MY DYING BRIDE - Angel and the dark River, IMMORTAL - At the heart of winter, TIAMAT - Wildhoney... tuny a tuny CD, každý má něco. I dnes vznikají geniální díla, ovšem až čas ukáže jejich geniálnost v celé kráse...
 


10 ( DARK GAMBALLE)

Rád bych věřil,že je to ještě možné. Nicméně z mého !!! pohledu se vývoj zastavil v roce 1994, kdy vyšlo několik alb, které zbožňuji. Poté přišla doba různých stylových návratů a retro vln atd. Domnívám se, že debutní desky KORN a RAGE AGAINST THE MACHINE a černé album METALLICY, velmi ovlivnily zvuk i vývoj Hard And Heavy. Spíš si myslím, že se nic zásadního nestane ! Bohužel!

BEATLES -Abbey Road,Queen -Jazz Album, PRAŽSKÝ VÝBĚR - Straka v hrsti, FLAMENGO - Kuře v hodinkách, RAGE AGAINST THE MACHINE – debut, KORN-Korn, FAITH NO MORE - Angel Dust, FEAR FACTORY -Soul Of A New Machine, PEARL JAM -Ten, ALICE IN CHAINS – Dirt, NINE INCH NAILS – Fragile, SLAYER - Reign in Blood a určitě jsem ještě na někoho zapomněl, ale tyhle alba zbožňuji.
 


Matěj Lipský (NEGATIVE FACE, exANHEAD)

Určitě ano... jen netuším kdy to bude a kdo s tím přijde.

AYREON "Into the Eletric Castle"
 


Radek Zábojník (SIX DEGREES OF SEPARATION)

Myslím, že ano...

Nevím, zda alba, která mám na mysli, lze označit přímo za geniální (to ať rozhodnou jiní !), nicméně z mého úhlu pohledu se naprosto vymykají všemu, co jsem do té doby znal a v mém hudebním světě nastavily laťku do výše dodnes ničím nepřekonané. DEATH – Symbolic, 2. DEVIN TOWNSEND - a teď se nemůžu rozhodnout jestli album Infinity nebo Terria, MOONSPELL – Irreligious, ANATHEMA - Alternative 4
 


Pickard (SIX DEGREES OF SEPARATION)

Ano (nemůžu napsat ne, protože bych zpochybnil všechno to naše současné snažení, nicméně taky neočekávám, že zrovna nám se to podaří :). Dle mého názoru V sedmdesátých letech ty dějiny psaly LED ZEPPELIN, BLACK SABBATH a JIMI HENDRIX, v osmdesátých METALLICA, SLAYER nebo IRON MAIDEN, v devadesátých třeba DEATH, SEPULTURA a RAGE AGAINST THE MACHINE, teď jsou to například TOOL nebo MESHUGGAH, kdo přináší "něco nového". Všechno je to nicméně v uších posluchačů, věřím, že třeba i u těch výše zmíněných bys našel nemálo lidí, kteří by se dušovali, že právě ta a ta nahrávka jsou ty kameny, na kterých dnešní rock´n´roll stojí. Já to spíš vidím jako jednotlivé pramínky o různém pH a obsahu solí a kovů, které se slívají v jeden proud, a ty výraznější pak do značné míru určují chuť celé směsi. A nebo ještě jinak, nemyslím si, že by se v rámci rokenrólu vynořila natolik ojedinělá postava s tak neotřelou vizí, že by pro všechny ostatní byla nedosažitelná. Mám za to, že ve škatulce hard & heavy najdeš spoustu zajímavých věcí, chutí a tónů, které různí interpreti používají různě a s různým úspěchem, ale pořád je to relativně omezený rejstřík věcí, chutí, a tónů, které jsou pro tu škatulku charakteristické. A taky možná, když už se třeba nějaký ten génius najde, tak pravděpodobně nebude dělat rokenról, ale něco, v čem jsou prachy a skutečné sebeuplatnění, třeba dentistu :).

Rozhodně ta první, z nahrávacího studia Thomas Alva Edisona. Netuším, co na ní bylo zaznamenáno, tipl bych si nějaký recitativ a´ capella, nicméně jedině tato nahrávka skutečně předznamenává všechny ostatní. A pak možná DEATH – Human.
 


Vlad Beelphegor (HROMOVLAD)

V mojom hudobnom spektre sa sústredím hlavne na black Metal, pagan Metal, či ambient a málokedy zablúdim do iných vôd. Až donedávna som si myslel, že to možné nieje a dni slávy týchto stýlov pomynuli. O opaku ma však v roku 2006 presvedčil album "NEGURA BUNGET - Om", ktorý ja osobne za takéto "geniálne dielo" považujem.

Opäť subjektívna odpoveď s prihliadnutím na zmieňované hudobné spektrum: EMPEROR - Athems The Welkin At Dusk"
 

ALLeš (12.2.2008)