„Nejlepší je na nic se neohlížet a na všechny srát…“ Cituji jednoho
kladenského opilce, který právě tou dobou prožíval mne neznámou životní krizi.
To je ale arogance, že ? Na všechno a na všechny srát…Dle mého soudu tato věta
zavání pózou, ale rovněž může být plná odhodlání. Právě to druhé je příklad
kapely RHONDIAN, jejíchž srdce tluče upřímností a nebojácností. Neexistují
škatulky, neexistují hranice ! To jsou ve zkratce slova Oldy Hladkého, která
jsem spolu s ním snažil rozvést…
Ahoj Oldo ! Jak se v současné době máš a jak se daří RHONDIAN ?
Jak už to tak chodí, pohybujeme se stále po sinusoidách vzletů a pádů a tak jsi
mne i v takovémto rozpoložení zastihl. Momentálně jsme s Rh odehráli několik
rockových festivalů a máme malou pauzu.
Když jsem psal do Paya recenzi na Vaše poslední CD „Too High“, ještě jsem
netušil, že některé mé připomínky postupem času vezmou trochu za své. Dá se tedy
tvrdit, že „Too high“ není album na první poslech ? Souhlasíš ?
S tím se nedá než souhlasit.“ Too High“ je řemeslně daleko lépe zvládnuté, ale
není to album chytlavé na první poslech. Je tam hodně věcí pro opravdové
fajnšmekry – třeba“ Veil Of Neon“-to je spojení jazzu, metalu a house music a to
jen tak někdo nepřekousne.
Deska působí hodně agresivně. Drsné elektronické postupy, tvrdý kytarový
zápřah…do toho charismatický zpěv vokalistky Martiny. Jakým způsobem se hodlá
RHONDIAN vyvíjet dál ? Dle mého soudu by jste asi nechtěli ustrnout na mrtvém
bodě…
To rozhodně ne – ale řekli jsme si, že tohle necháme na přirozené cestě. Kdybys
viděl, kolikrát jsme se o tomhle přeli, ale nakonec jsme si vždy řekli, že hudbu
samotnou necháme ze sebe vyplynout a tak to má být. Rozhodně nechci říkat něco o
nových skladbách apod., snad jen to, že jsme asi první metalová kapela vůbec,
která dává do skladeb i kus pozitivní energie.
Dokázal by sis např. představit vaši hudbu úplně bez kytar ? Jak myslíš, že by
to znělo a zda si myslíš, že podobné mé prognózy jsou v budoucnu možné ?
Tak jako prognózu bych to neviděl, to bych musel přijít o ruku, ale mám doma pár
remixů našich skladeb, kde kytary zkrátka nejsou a pořád tam ten RHONDIAN jde
cítit. Taky znám lidi, kteří říkají, že kytara je zbytečný nástroj nebo
přinejmenším přeceněný instrument. Neberu jim to, ale mě se tvrdé hutné kytary
líbí a tak to bude i v RHONDIAN.
Vaše metalová minulost trošku vede k zamyšlení. Nemáte třeba strach z toho, že
díky svému vývoji a zabřednutí do elektroniky budete objevovat to co již bylo
objeveno dávno předtím jinými spolky ? Často se setkávám s pochvalnými recenzemi
(třeba u poslední desky THE GATHERING) metalových recenzentů, přitom v
komplexním měřítku jejich hudba přináší něco co objevili PORTISHEAD třeba před
pěti lety a metalista recenzent se rozplývá nad progresivitou, ale přitom třeba
žádný trip-hop by si v životě sám od sebe neposlechl .Jaký je tvůj pohled ?
No, to máš dobrý postřeh, já sám bych třeba přidal příklad s PARADISE LOST a
jejich objevení DEPECHE MODE. U nás je to ale přece jen trochu jinak. My
přinášíme v oné elektronické složce průřez celým vývojem elektronické hudby – od
stařičkých průkopníků Orb, Cubinate apod. až po progresivní drumn´bass, a to
jinde moc neuvidíš. Třeba takoví RAMMSTEIN – prosadili se, zasáhli několik
generací, ale když se podíváš pod drobnohledem na ty jejich rejstříky a samply,
je to celé takové zastydlé, není to bůhvíjak dobře odvedená práce, konkrétně
elektronika u nich není vůbec nápaditá, vykrádá ostatní, v lepším případě jen
plní jakousi funkci…no a s těmi recenzenty je to také leckdy zábavné, objevují
se třeba black metalové spolky, které s elektronikou koketují a rázem jsou
všichni nadšení – opět příklad jakési „legalizace“ elektroniky v metalovém
měřítku, ale proč ne? Vůbec nejhorší případ ale nastane, jestliže kapela chce
znít „moderně“ a za tímto účelem dává elektroniku do hudby jak to jen jde. Potom
si pustíš desku jinak třeba poměrně talentovaných muzikantů, ale ozývá se tam
chvílemi jakési skřípání a vrzání zneužitého hardweru, degradace smyček na
nejhorší míru apod. V našich končinách je teď hodně kapel, které chtějí hrát
tzv. nu metal (hrůůůůza, he, he), ale s elektronikou to kolikrát moc neumějí.
Takové snažení potom vyznívá dost rozpačitě. Vzpomínám si na pár recenzí z dob
metalové éry, kdy byl zaveden pojem „povinná sóla“ – rychlé, bezduché běhy
prstů-jak to tenkrát občas bývalo-tak něco podobného se objevuje teď s
elektronikou. Já jsem za naši kapelu rád, že za mnou občas přijde nějaký DJ a
ptá se, jak co dělám, v čem pracuji apod. nakonec – my tohle děláme už dlouho –
pamatuji si dobře na doby, kdy za námi lidé chodili a říkali – tohle přece
nemůžete hrát, je to hrozně odlidštěný, nechte toho…dneska je to jinak.
Album Vám opět vyšlo u slovenské firmičky Black Orchid production, která se však
zabývá vydáváním dočista jiných hudebních žánrů než je metal . Mohl bys jí v
krátkosti představit ? Jak jste na ní vlastně narazili a jak jste spokojeni s
propagací vašich CD ?
Black orchid prod. je malá tajemná slovenská firmička, která dělá moře ambientu,
nějakou gotiku a EBM, no a my jsme jediná česká kapela, kterou si troufnou
vydat. Ale, jak to tak chodí - se vším se musíme spoléhat jen a jen sami na
sebe, v tom tady není, snad kromě Redblacku, rozdíl.
Na CD mne zaujalo heslo na zadní straně obalu: kopírování nahrávky ve všech
formách je povoleno (nebo dokonce vítáno ! ) Co bys tedy vzkázal lidem, kteří
tvrdí, že kopírování zabíjí hudbu ? Také by mne zajímalo jaký postoj měla v této
věci vaše vydávající firma ?
To tvrdí lidé, kteří mají hudbu jako profesi a já jim to vůbec neberu. A nejde
jen o kopírování – fenomén mp3 apod. je daleko zajímavější.Většina kapel tohle
vítá. Já sám díky internetu a free stránkám (hlavně z Ruska) objevuji spoustu
kvalitních kapel, o kterých bych se jinak nedozvěděl. Největší nebezpečí toto
kopírování představuje pro strategie na rychlé zbohatnutí – teď je to in, teď je
tu hit – dělej, kupuj to, za pár týdnů po tom ani nevzdechneš, ale hlavně že sis
koupil…a hle - nekoupil, tyto víkendové hity můžou být vážně ohroženy, ale to se
metalové muziky víceméně netýká. My máme na netu prakticky všechna naše skladby
a firma to jen vítá, toť vše.
Často nyní vystupujete spíše s elektronickými kapelami (jako např. IMMUNOLOGY).
Že by o vás metalová komunita ztratila zájem ? Ono by se nebylo čemu divit.
Někteří konzervativní jedinci stále potřebují slyšet stokrát „omleté“ postupy…
Hrajeme s kýmkoliv, ono je v naší hudbě tolik stylů, že už jsme hráli s kapelami
rockovými, metalovými, EBM…je toho spousty.
Nabízí se otázka zda nemáš pocit, že díky své tvorbě stojí RHONDIAN vlastně v
takovém „ofsajdu“. Metalová minulost a kybernetická současnost…Určitě nemáte
potřebu se cpát do nějaké komunity a z hlediska třeba koncertů… nemyslíš si, že
tohle může být pro vás malinko nevýhoda ?
Tak to máš určitě pravdu. Napadá mne výrok DARK GAMBALLE o jejich dlouhé cestě
„proti větru“. Chce to kus odvahy, tvrdohlavosti, ale je to v nás. Dám ti malý
příklad. Náš bubeník Petr se dopracoval až k tomu, že jej hudba i živila, hrál
ale styl, kterého už měl dost a tak přešel k nám, protože jej lákalo dělat něco
nového, neotřelého, kombinovat smyčky s živými bicími apod., - a přitom - jít k
nám znamená dost nejistou existenci, spíš bídu, ale on to vše podstoupil (blázen
a idealista, jinak si to nedokážu vysvětlit). Petr má pro tento stav zajímavý
termín: „totální záser v palici“ Tak takhle bych to asi viděl i já.
Když zabředneme do elektronické sféry u nás, tak mám pocit, že příliš bohatá
není. Ovšem i z těch málo souborů se najdou některé opravdu kvalitní. Můžeš nám
některé české (případně zahraniční ) spolky doporučit ? Např. EBM scéna je dle
mého soudu v mnohem hlubším undergroundu… (až v takovém, že by lecjaký metalista
zíral ! )
No, to máš pravdu, ale taky mám pocit, že ta jejich temnota je taková
uvěřitelnější a přitom i
tajemnější. Ony tyhle spolky mají zmáklé věci ohledně hnutí jako jsou cyber
pankerství apod., dost zajímavý věci, mě jako metalistovi se ty klasické okultní
berličky zdají okoukané a hlavně interpretace je leckdy zavádějící, člověk aby
obezřetně vybíral v té přehršli black metalových spolků komu věřit a komu ne, a
nakonec i takový odborník jako je Big Boss se dal spíše cestou fantasy
literatury s jakýmsi hlubším filozofickým podtextem, který však není v prvním
plánu.
U nás jsou kapely, zejména rockové, vždy spíše něčím silně inspirované a tak se
tady rozmáhá takový ten model „česká odpověď na…“ – nakonec i firmy přímo
vyžadují, aby se hudba dala vždy k něčemu přirovnat a oni mohly „výrobek“
nasměrovat. Kdepak – tady se nikdy nenarodí žádný David Bowie ani Trent Reznor.
A přitom – zajeď si do Anglie a uslyšíš v každé hospodě kapelu totálních
samorostů, které prostě nezařadíš…Pokud chceš jména několika našich EBM veličin,
potom tedy např. NO NAME DESIRE, IMMUNOLOGY, VANESSA, FACTORY…
Když nad tím tak přemýšlím tak jedna kapela zaznamenala ve svém hudebním vývoji
podobnou smyčku jako vy. Určitě bys to uhádnul. Jde o THEATRE OF TRAGEDY. Také
oni začínali na doom metalu, rovněž používají dívčí vokál…Jak se ti pozdává
jejich současná tvář ? Mne se moc líbí jejich poslední album „Assembly“. Ten
zvuk se mi zdá úplně geniální…
Musím říct, že když jsem slyšel jejich nové znění, pomyslel jsem si, že ten zvuk
byl především asi dost drahej. Zní to opravdu kolosálně, ale neřekl bych, že
bychom se k nim mohli přirovnávat. Hrají pro stále to stejné publikum, jen
předpokládají, že se spolu s nimi bude vyvíjet stejně. Nejsou ani z poloviny tak
odvážní jako my(však oni jistě vědí proč). Já bych v tomto směru vyřkl spíše
pojem typu WALTARI – pozitivní energie, kloubení všeho se vším, paráda,..jen ten
ženský vokál tam nemají…ale je to obdivuhodná veličina, oni ne že nemají
publikum, oni spojili všechno publikum a to znamená moc. Lidi, kteří poslouchají
Madonnu, řeknou:“To je dobrý, tyhle WALTARI, jen nechápu proč hrají někdy
takovej nářez“…a metalista zase: ty měkčí vály nemusím, ale dobrý, fakt
dobrý…řekni sám – nechce to už notnou dávku drzosti na jednom vystoupení
spojovat grind core, death metal(Yeah,yeah,die,die…) a popíkové popěvky Místy
man???
Jasně. I já WALTARI za svou „drzost“ velice uznávám. Přejděme k nám domů… V
Čechách jsou Vašimi soukmenovci třeba DARK GAMBALLE nebo GALACTIC INDUSTRY… Jak
se ti líbí jejich nahrávky ?
Moc. I když u DARK GAMBALLE cítím velkou beznaděj v muzice, takovou až
úzkostnou, které je těžké se poddat. To u GALACTIC INDUSTRY je to jiné – ti mne
dostanou po prvních tónech, úchylně spojují doom metal a popík, zní to zajímavě,
je to styl na hraně a ty atmosférické věci zní moc pěkně.
Teď taková žertovná paralela. RHONDIAN i náš R.U.M. zine mají podobný vývoj.
Čistě z metalových začátků se obě (sice odlišné ) složky vydaly do neprobádaných
dálek…No a ještě jeden podobný znak jsem zaznamenal: náklonnost k tekutině zvané
RUM. Co je na tom pravdy ? Máš nějaký brutální zážitek s touto tekutinou ?
Kdyby jen jeden. Nám přezdívají Rumdien, protože na rumu dost ulítáváme. Je
chutnej, tvrdej, rychlej. Když někam přijedeme hrát a nemají rum, vyhlásíme, že
je to skandál a že jedeme domů…tak se raději zásobíme již na benzínových
stanicích. Teď vážně – je to tvrdý alkohol, který má při své rychlosti, s jakou
se dostaneš do toho stavu, který potřebuješ, ještě chutˇa to je co říct. Chceš
zážitek – jednou jsme hráli v Ostravě – je tam takový klub, kde je v každém
patře jiný koncert – zajímavě řešeno, no a já to s rumem jednou přehnal a šel na
vzduch. Potom jsem v šílené schíze bloudil po patrech a hledal ten „svůj
koncert“ – navíc jsem byl již oblečen ve své image – paruka, bordelky apod. a v
jednom z pater probíhala jakási oslava, kde byli takhle oděni všichni, tak mne
tam bez problémů pustili, ale já jsem po chvíli jen křičel: „to není můj
koncert, to není můj koncert..“…jinak ale musím říct, že k hraní přistupujeme
maximálně zodpovědně a vždy jsme odehráli se 100% nasazením. Nesmí těmito
rumovými úlety trpět hudba a i taková Martina, která je doslova „rumová
královna“ má v sobě vypěstovánu obdivuhodnou disciplínu. Její zážitky jsou
kolikrát daleko pikantnější, ale mám zakázáno je zveřejňovat. Uvidíme, co bude s
rumem po vstupu do EU.
Jo jo…vstupem do EU (a vlastně už nyní ) to s RUMem vypadá všelijak. Pravá
podstata, ale určitě přežije. A já doufám, že přežije i R.U.M. Ale vraťme se k
EU. Byl jsi Oldo u referenda ? Mohl by si případně prozradit jak a proč jsi
hlasoval ?
Tak v tomto směru jsme se v kapele neshodli. Jediný, kdo vlastně chodí poctivě k
volbám jsem já. Hlasoval jsem pro – ne snad proto, že bych si myslel, jak EU
všechno zázrakem vyřeší (na to našinec velmi dobře slyší), ale spíše pro
generace, které přijdou po nás. V současné době to bude spíš přiostření boje o
existenci, tvrdší pravidla apod.
Jedeme dál…Když jsem sledoval upoutávky na letošní letní festy, marně jsem tam
hledal RHONDIAN ? Co je příčinou toho, že nejste vidět na žádné letní přehlídce
? Že by jste se svou hudební produkcí zase nikam nevešli ?
No, trochu jsme letos rezignovali na velké čistě metalové festy – snad kromě
Světa nerezové oceli ve Varnsdorfu, hráli jsme na rockových festivalech, kde nás
publikum bere vlídněji. Ale stejně. Přijedeš tam, jseš bezkonkurenčně nejtvrdší
kapela a lidi na tebe první čtrthodinu zírají s otevřenou pusou. Jako kdybys
přiletěl z Marsu. No, ona ta naše hudba tak leckdy i působí. Abychom publikum
snadněji přesvědčili, vozíme s sebou i vlastní mlhu a stroboskopovou show a když
tohle vše včetně naší prapodivné image spustíme, lidé se z toho nejdříve nemohou
vzpamatovat, pak se ale chytnou a na konci už řvou nadšením. Můžu ti říct, že už
jsem o nás slyšel ledacos – např. Marylin Manson z Vinohrad(vůbec z Vinohrad
nepocházím), industrial z pralesa, kybernetická Martina, nebo výrok: Kto vám
nakukal hrať také somariny“ na Brainwashing festu.
Oldo, slyšel jsem se spojitosti s RHONDIAN, že každý z Vás vyvíjí ještě další
hudební aktivity. Můžeš prozradit o co jde ? Neláká tě třeba šílená hudba ve
stylu THE CHEMICAL BROTHERS ?
Fámy kolují a klokotají. Já jsem udělal 2 skladby pod jménem DJ Lalas, byly to
ale takové věcičky spíše pro zvládnutí nového softwaru, něco ve stylu UNDERWORLD.
Jinak ale nic dalšího rozjíždět nechci. Rád bych dělal hudbu k filmu, jako byl
třeba Lola běží o život nebo Trainspotting. Občas někde hostuji a to je všechno.
Co se týče ostatních tak Marek byl pozván na spolupráci s Blackoshem na některém
albu CALES, ale nevím vůbec, v jakém je to stadiu, jinak mi není nic známo – i
když třeba něco chystají, možná…pravda je, že někdy žertujeme, jak uděláme
projekt funky nebo KREATOR parodie revival.
A jak to vypadá s novými skladbami ? Máte už nějaké hotové ? Případně můžeš
nastínit plány do budoucna….
O nějakých plánech do budoucna nikdy nemluvím a co se nových skladeb
týče-přijďte někdy na koncert, tak nějaké nové věci uslyšíte, navíc i s živým
bubeníkem a novým hardwarem, strobo show, mlhou a dalšími vymoženostmi…
Díky moc za rozhovor ! Můžeš cokoli dodat na závěr !!!Měj se super !
Co jiného než – poslouchejte kvanta muziky, mějte se fajn, choďte na koncerty a
kašlete na ortodoxnost, je to sestra slepoty!!!
ALLeš